Projekt Comenius

Dwustronny Partnerski Projekt Szkół  

w programie Comenius 

„Uczenie się przez całe życie”.

 

 Nazwa projektu:

 „Turystyczne poszukiwanie skarbów w centrum i na peryferiach Unii Europejskiej”-

„Touristische Schatzsuche im Zentrum und an der Peripherie 

der Europäischen Union”

 

 

 

W lipcu 2012 roku Polska Narodowa Agencja programu Comenius poinformowała naszą szkołę o zakończeniu  postępowania kwalifikacyjnego dla projektów składanych do dnia

 21 lutego 2012 roku. W wyniku selekcji projekt otrzymał na poziomie europejskim status „zaakceptowany” oraz przyznano mu dofinansowanie. 

Program realizowany będzie w roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014 wspólnie ze szkołą partnerską: Gymnasium Traben- Trabach w Niemczech.

 

Gymnasium Traben- Trabach istnieje od 1573 roku. Realizacja myśli europejskiej należy 

do najważniejszych zadań szkoły. Świadczy o tym nawiązanie współpracy z 21 europejskimi szkołami w przeciągu ostatnich 13 lat.

 

Obie nasze szkoły leżą w obszarach granicznych. Mieszkańcy tych terenów przeżyli w swojej historii trudne czasy, lecz pozostawili cenne dziedzictwo kulturowe. W ramach dzisiejszych granic Unii Europejskiej Traben- Trabach leży w centrum, podczas gdy Rzeszów położony jest  raczej peryferyjnie. Właśnie w tym dostrzeżona została geograficzna zaleta współpracy, co wyraża się również w nazwie projektu. Turystyka jest wyrazem europejskiej wolności 

w której żyjemy oraz motorem rosnącej europejskiej świadomości obywatelskiej. W obu miejscowościach, które są tak różne pod względem wielkości, położenia i zaplecza, turystyka symbolizuje również nadzieję na rozwój gospodarczy i na postępujące zmiany strukturalne

 w kierunku nowoczesnego społeczeństwa.

 

Cele projektu:

•poznanie przyrodniczego i kulturowego dziedzictwa regionu własnego i regionu partnera,

•zestawienie i ocena turystycznych elementów składowych własnego regionu i regionu partnera,

•uwrażliwienie na długofalową turystykę poprzez zastosowanie gier strategicznych,

•poznanie pracowników w instytucjach ds. turystyki w obu miejscowościach oraz ich metod pracy,

•samodzielne zebranie zdobytej wiedzy w formie turystycznych produktów (plakaty, broszury, zdjęcia, filmy),

•artystyczne przedstawienie wyników projektu podczas wymiany uczniowskiej,

•pomnożenie i rozwijanie kompetencji językowych,

•pomnożenie i rozwijanie kompetencji informatycznych.

 

W ramach projektu realizowana będzie współpraca z partnerami spoza szkoły. Należą do nich m.in.:

 

•instytucje ds. turystyki w Traben- Trabach i w Rzeszowie,

•Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego, w której siedzibie przeprowadzony zostanie projekt „Zrównoważony rozwój”,

•grupa projektowa  Bundeswehr POL&IS (Polityka i Międzynarodowe Bezpieczeństwo).

 

Prace projektowe są zintegrowane z lekcjami przedmiotowymi i realizowane w trakcie zajęć lekcyjnych klas licealnych. Dotyczą następujących przedmiotów szkolnych:

 

•historii (badanie dziedzictwa historycznego obu regionów),

•geografii (analiza geograficznych warunków obu regionów turystycznych 

 i gospodarczego znaczenia turystyki),

•biologii (badania dotyczące endemitów w obu regionach),

•matematyki i informatyki (opracowanie ankiet, statystyk, prognoz),

•wiedzy o kulturze (badanie dziedzictwa kulturowego- architektura, sztuka),

•muzyki (przygotowanie wspólnego występu- orkiestra, chór, grupy taneczne),

•języka niemieckiego (polscy uczniowie) i języka francuskiego (niemieccy uczniowie). Dokonają oni analizy wpływu języka sąsiada na język ojczysty,

•języka angielskiego (polscy i niemieccy uczniowie będą się komunikować w trakcie realizacji projektu także w języku angielskim),

•wychowania fizycznego (zawody sportowe).

 

                     

 

                                                            Szkolny Koordynator programu Comenius

 

                                                                               Ewa Salamon